24. september 2019

Pressemeddelelse: Begrænsning af adgang til lattergaspatroner.

Vi er simpelthen nødt til at gøre noget, de her patroner ligger alle vegne, det tyder på at der er et meget stort forbrug og dermed sikkert også personer med et misbrug af lattergas, siger Michael Buch Barnes der er organisationsformand i Brøndby Boligselskab og Brian Børgesen der er afdelingsformand i Lejerbo Lunden.

På vegne af 9 boligafdelinger og 5 boligorganisationer i Brøndby Strand har de skrevet til blandt andet Sundhedsminister Magnus Heunicke, og bedt dem se på det som de opfatter som en alt for let adgang til lattergaspatroner.

”Jeg kan simpelthen ikke forstå, at det skal være muligt at købe mere en 3 lattergaspatroner i håndkøb” siger Brian Børgesen. ”Hvem har brug for flere til hverdags brug? Det er jo til at lave flødeskum og lignende”, Michael Buch Barnes supplerer ”men vi ved, at den lette adgang gør at unge bruger lattergassen som rusmiddel, vi kan komme ned på P-pladsen og finde masser af lattergaspatroner spredt ud over det hele. Vi kan også se, at når der har været holdt fest et sted, så ligger der hundredvis af brugte hylstre bagefter. Så bruges de jo ikke efter formålet”

Derfor har de to kontaktet boligorganisationer og boligafdelinger i Brøndby Strand. ”Vi er blevet enige med de andre om, at vi gerne vil have Folketinget, til at se på, om det ikke skal være vanskeligere at få fat i lattergaspatroner” siger Michael Buch Barnes.

”som det er nu kan man jo købe dem i alle kiosker i meget store partier, det syntes vi ikke er hensigtsmæssigt” siger Brian Børgesen og fortsætter ” det er ikke vores indtryk, at der er en grænse for hvor meget man kan købe ad gangen, eller hvor gammel man skal være for at købe lattergaspatroner”.

Begge to fortæller, at de ikke er interesserede i et forbud, da lattergaspatronernes fortsat skal kunne anvendes til deres egentlige formål - men det er vores opfattelse, at det forbrug, vi ser lokalt, udgør en fare, og vi er bekymrede for, om et misbrug kan medføre varige mén eller i værste tilfælde døden.

Michael Buch Barnes siger ”det er egentligt ganske simpelt, vores bekymring går især på, at et rusmiddel, der har en så stor negativ effekt på brugeren, er så let tilgængeligt. Vi håber, at det bliver brugt mindre hvis man gør det svære at få fat i.

De 9 boligafdelinger og 5 boligorganisationer opfordrer derfor ministre og folketing til, at overveje en lovgivning hvor:

• æskerne ikke indeholder mere end fx tre styk til håndkøb
  • der er en aldersgrænse for køb af lattergaspatroner
  • der tages stilling til hvem der må sælge lattergaspatroner, skal de fx være tilgængelige fra kiosker?

For yderligere kontakt

Michael Buch Barnes på mail mbb@bbsel.dk eller telefon 40 94 10 41